Twin Peaks …. Egy filmsorozat, amelyet lehet szeretni és utálni, de egyet nem lehet : közömbösen viseltetni iránta. Be kell vallanom, én imádom, sőt rajongok érte.

Pedig annak idején, 1990-ben nem kis megrökönyödéssel fogadta a filmes világ azt a tényt, hogy az extrém, különc rendezőzseni, David Lynch sorozatot készít. Egy olyan rendező, akit már olyan filmek fémjleztek, mint a Radírfej, Kék bársony, Elefántember, mit keres a "szappanopera" műfajában? Aztán az eredményt látva kijelenthetjük, bebizonyította, hogy a TV-s sorozatok nem merülnek ki a Klinika, a Meg(v)eszem ezt a nőt és a többi hasonló filmek végeláthatatlan, unalmas, semmitmondó "történeteiben".

Az elkészítésben persze segített neki a "sorozatok nagy professzora", Mark Frost, aki a TV-sorozatok medrébe tudta terelni Lynch szárnyaló fantáziáját. Lynch végül is 6 epizódot rendezett saját maga, az 1. rész 1. és 3. epizódját, majd a folytatás 1., 2., 7., és az utolsó, 22. epizódot. De a cselekmény végig az ő instrukció szerint haladt, ő adta meg mindig a történések fő irányvonalát.

Twin Peaks egy kitalált hely, de akár létezhetne is ez a kisváros. (Az igazsághoz hozzátartozik, hogy valóban létezik egy ilyen nevű hely, egy hegycsúcs neve ez, ami 3000 méternél magasabbra emelkedik.) Az események azzal kezdődnek, hogy holtan találnak egy fiatal lányt, Laura Palmert. Minden jel gyilkosságra utal. Ez természetesen teljesen felbolygatja a városka lakóinak látszólag nyugodt életét. A kirendelt FBI ügynök, Dale Cooper próbál a titkok nyomába eredni a helyi seriff és két helyettese segítségével. A történet haladtával egyre mélyebben beleláthatunk a kisváros lakóinak életébe, és ami kezdetben nyugodtnak nézett ki, az most felbolydul : senki sem az, akinek látszik, szinte mindenkinek van valami sötét, rejtegetni való dolog az életében. Legyen az kábítószer, házasságtörés, a haszon reményében elkövetett gyújtogatás, prostitúció, bosszú, vagy akár gyilkosság. Ily módon a gyilkos kiléte kissé háttérbe szorul, nem lesz már annyira fontos, ki is tette, hiszen ezen kívül is ezer meg ezer bűnnel találkozhatunk a városban. És ez a sorozat egyik nagy pozitívuma, ugyanis nem csak azért nézi már a néző, hogy megtudja, ki ölte meg Laura Palmert, hanem azért is, hogy mi lesz a sorsa James-nek, Shelley-nek, vagy a történet többi szereplőjének. A sorozat szereplői teljesen valóságosnak hatnak, akár a mi szomszédaink is lehetnének. Talán ezért is olyan könnyű megszeretni őket, vagy egyiküket-másikukat megutálni. Persze ott van még az erdő is, mint titokzatos szereplő, amely körülöleli a várost, magába fogadja annak megannyi szennyével együtt. Az erdő, amely tanúja a borzalmaknak, és tán előidézője is valamely formában… ezt Lynch-nél nem lehet tudni.

A zene pedig… nos ez mindig egy fontos momentum a Lynch-filmek esetében. Nem csak háttérként szól, hogy ne legyen túl egyhangú a film, hanem a film szerves része. Néha hátborzongató, néha romantikus, megindító akár ugyanaz a dallam is! Attól függően, hogy hol szólal meg, más és más jelentést hordoz magába. Angelo Badalamenti megint hozta a formáját.

Gondolkoztam, tudnék e valami negatívumot is írni erről a sorozatról, de rájöttem, hogy nem. Számomra ez a film minden ízében tökéletes.

/gaunt/


Források :

www.geocities.com/Athens/1693/
www.geocities.com/Hollywood/5286
info.city.ac.uk/matthew/twin-peaks
us.imdb.com
Twin Peaks Universe www.allabouthamsters.com/twinpeaks/

Vissza